Zkáza vzducholodi Hindenburg
LZ-129 Hindenburg byla německá vzducholoď, která byla zničena požárem 6. května 1937, tedy před 76 lety, při přistávání na letišti Lakehurst v New Jersey (USA). Z 97 osob na palubě při této katastrofě zahynulo 13 pasažérů a 22 členů posádky, navíc zemřel jeden člen pozemního personálu (celkem si katastrofa vyžádala 36 životů). Těsně po katastrofě se vyskytla teorie sabotáže, kterou prosazovali hlavně zástupci firmy Zeppelin, především Hugo Eckener, bývalý předseda společnosti. Vzducholodě Zeppelin byly považované za symboly Nemecka a nacistické moci, a proto mohly být lákavým cílem pro protivníky nacistů. Teorii nahrávalo i to, že podle záznamů požár vznikl uprostřed zadní části vzducholodě, daleko od kotvících lan. Tuto teorii však v průběhu vyšetřování nepodpořily žádné konkrétní důkazy.
Video / Zbytky
06/05/2013
MATESSSX
09.05.2013, 11:43
0
Slušný BBQ spousta masa, velká účast akorát pití málo....
wolwe
08.05.2013, 23:02
0
Celý problém byl v tom, že hlavní konstruktér vzducholodí (byly dvě tohoto typu, téměř totožné), nebyl přizván k pozdějším úpravám vzducholodí a noví konstruktéři, kteří prováděli dodatečné úpravy, neměli dostatečné znalosti, aby mohli takové katastrofě zabránit - spíše ji sami způsobili. Původně byly Zep. potaženy bavlněnou tkaninou napuštěnou impregnací a připevněnou k rámu vzducholodě ocelovými lany, aby nedocházelo k hromadění statické elektřiny v jednotlivých segmentech vzducholodi. Před přistáním byly ze vzducholodi spuštěny na zem měděná lana, které odvedly statickou elektřinu do země. Během letu se dokonce mohla st. elektřina odvádět stejným způsobem do moře. Když před válkou Němci ztratili přísun hélia z Británie, nahradili nosný plyn vodíkem - vysoce výbušným plynem. Vodík měl sice jednu výhodu, unesl o cca 12% víc než hélium, ale jak to dopadlo - víme. navíc byla ocelová lana nahrazena lany z plastu, který byl novinkou - původní označení ramie, dneska známý spíš pod názvem silon - dělaly se z něj i dámské punčochy a rybářské vlasce. Impregnace byla nahrazena nátěrem z celoxu - látka podobná celofánu, ale méně pevná, nicméně jako impregnace použitelná a dokonce lepší - nenasákala tolik vodu a byla lehčí. Blbé na tom bylo to, že společně s ramií vytvářely tyto dvě látky masivní elektrostatické pole, které se nevybíjelo, protože nevodivá lana izolovala jednotlivé sekce od rámu i od sebe navzájem. V kombinaci s vodíkem to bylo docela nebezpečné. Do vodíku se proto přidávaly 2% argonu a 2% dusíku, čímž se sice vodík nestal nehořlavým, ale byl nevýbušný - proto jim to shořelo, ne vybouchlo. Při přistání se vzducholoď měla uzemněním "vybít", ale došlo k uzemnění jen dvou sekcí. Tím vzniklo velmi rozdílné napětí mezi některými částmi vzducholodě a došlo k masivnímu elektrostatickému výboji. Došlo pravděpodobně k zapálení paliva, ne vodíku ve vzducholodi. Ten začal hořet až když požár paliva propálil vzdušník v zadní části vzducholodě. Proč to vůbec píši? Stejně je vám to všem na prd, že jo? Ale snad díky tomu přestanete dělat ty ptákoviny s vodíkem a budete se věnovat něčemu lepšímu! Pamatujte si: Vodík je svinstvo! A je i v pivu (
Duchcat
08.05.2013, 21:14
0
Zajímalo by mě, kolik vlastně tyto vzducholodě podnikly letů a s jakým efektem? Nechce se mi to hledat....:-)
panpica
08.05.2013, 12:01
0
mazec ti lidi co na ně spadla ta konstrukce nekteří to prostě nestihly
DrZloun
07.05.2013, 19:35
0
úžasnej stroj
Kalimerro
07.05.2013, 15:19
0
Pěkné video.
archon
07.05.2013, 11:16
0
to byl masakr